Съвсем скоро ще се проведе К2Web конференцията (http://k2web.bg/), която се отнася за дигитален маркетинг, бизнес и комуникации. Очаква се да възбуди голям интерес сред аудиторията. Много от лекторите са познати от предишните семинари свързани със комуникациите и маркетинга чрез социалните мрежи. Като най-любопитното участие, поне за мен е на Явор Колев – началник сектор „Компютърни престъпления” при ГДБОП. Той ще говори за сигурността в интернет. Безспорно, една много интересна тема, особено чута от топ специалиста на България. А и удобен случай за неудобни въпроси от по-смелите :) .
Друго събитиe, част от семинара е награждаването на най-добрите камапании, страници, приложения и групи във Фейсбук. Това е, което ме вдъхнови да направя едно непретенциозно сравнение на социалното поведение на трите мобилни оператора. Избрал съм основните 3 пространства в които да разгледам как те се грижат за своите комуникационни канали и това са Фейсбук, както вече стана ясно, Туитър и Ютюб. Критериите по които ще бъдат разглеждани са брой фенове/последователи, активност, поддръжка, кампании, приложения.
От сега си признавам, че моите фаворити са М-Тел. Доста по-активни позиция и присъствие показват от останалите, а и се представят, като по-добри комуникатори. С това казано може и да избързвам със заключенията, но ще се опитам да бъда обективен при изнасянето на фактите.
Фейсбук:
https://www.facebook.com/MobiltelBG
М-тел могат да се похвалят със завидните 61 хил. фена и се класират на първо място по този показател. Макар, че много от специалистите твърдят, че броя на феновете няма значение, в България все още това е важен фактор. И все пак ако не е важен броя, какво е важно? Важен е диалога който се води с потребителите на дадена страница, времето за което се отговаря на запитвания, съдържанието. М-тел се старят времето за отговор да не бъде повече от 3 часа и го спазват действително. Прегледах историята 2 месеца назад и имаше само едно запитване на което беше отговорено на 4тия час. Поддръжката и комуникацията с феновете продължава и през почивните дни.
М-тел предоставят няколко изключително полезни таба – „Чат” за директна свръзка с оператора, ако предпочиташ чат комуникацията или не успяваш да се свържеш през останалите канали; „Най-новото” – много полезно, ако искаш да видиш какви нови оферти се предлагат; „Моят М-Тел” – бързи врзъки до най-полезните и употребявани фунционалности: промяна на номера от семейство и приятели, промяна на сигналза „свободно”, проверка на сметката до момента, дължими суми и др. Също така е наличен и и таб с видеата свързани с компанията.
Една от най-значимите кампании, която се води и във Фейсбук е отказа от хартиена фактура. Акцията тече и във момента и на този етап жъне добър успех като по официални данни има отказали се 2000 човека.
https://www.facebook.com/VIVAC0M
Виваком са следващите по брой на фенове – 51 хил. Проблем е да бъдат намерени чрез търсачката на фейсбук, но това е известен бъг на системата. Освен това самите те са регистрирани под името vivac0m, т.е. използват нула вместо о. Очевидно, че името е заето и те нямат достъп до него, макра че може да се подаде молба до Фейсбук с което да заявят своето право върху името. Това не вингаи е лесно, а може би и не винаги постига целите си. Разбира се те са си нмерили решение на проблема. Интересно е, че Виваком не участва в класацията на българските фейсбук страници, затова пък аз ги включвам в моята малка класация.
Като цяло се опитват да поддържат комуникация с феновете. За време за отговро на запитвания е трудно да се говори, тъй като много от тях остават без отговор.
Не се забелязват някакви съществени кампании комуникирани на страницата им във Фейсбук. Също така няма много полезни приложения, освен, това с местонахожденията на магазините им. Има и един таб, който не работи. Това може да е свързано и с наскорошното отпадане на „FBML” – стандарт за създаване на ФБ странички.
https://www.facebook.com/GLOBUL
Глобул имат най-малко фенове – 35 хил. Имат сериозна заявка за своето участие във наградите на българските фейсбук страници, но дали се покрива. Последната им кампания е „Запази оригинала” и целта и е да събере добороволци за почистване на различни природни местности. В инициативата са се включили над 2200 човека от цялата страна.
Времето за отговор е да кажем 13 часа. Но много често препращат към сайта или оператор 123. Самата комуникация е по-скоро пасивна. В своите табове са включили Globul4me, където има препратки към текуща сметка, електронна фактура, начини на плащане, както и към офертите, които предлагат. Има и канал с видеа. Един от табовете, Safer Internet не работи.
Twitter
Мрежата за разпространение на кратки съобщения. Ще се постарая да представя нещата на кратко.
https://twitter.com/MobiltelBG
Мтел – 1400 туита, следва 1600, следват ги 1700
https://twitter.com/vivacom
Виваком – 578 туита, следва 207, следват ги 771
https://twitter.com/GLOBULBulgaria
Глобул – 850 туита, следват 16, следват ги 806
Както си личи М-тел са много по-активни и тука. Разпознаваеми са и предлагат много кратко време за отговор. Проявиха много добра реакция по време на проблемите с интернета и телевизията на Мегалан и Спектърнет. Навременно успокояване на хората и комуникиране на компенсациите за тях, http://www.mtel.bg/media-tsentar-novini/mc/index/ma/view/infoblock_id/1164
Виваком и Глобул използват Туитър само като канал за промотиране на своите продукти и услуги без да се търсят особен диалог.
Youtube
В Youtube, M-Tel се радват на най-голяма разпознаваемост и посещаемост. Имат записали се 270 поситители и 470 хил. пъти са гледани техните видеа. Повече наблягат на съдържанието и качват видео активно, от всяко едно събитие. Не отдавна стартираха и видео новини. Нещо, което няма при останалите и дава голямо удобство за тези които искат набързо да се запознаят с новостите около компанията.
Виваком и Глобул имат по 130 и 116 абонирани поребителя и видеата са им гледани около 65 хил. пъти. Съдържанието е свързано предимно с рекламите относно продукти и услуги, както и някои кампании. Впечатление ми направи, нещо което нямаше при М-Тел, добре оформения дизайн на страниците им.
В заключение не бих казал нещо по различно от първоначално заявено. М-Тел са по-активни и хвърлят повече усилия за това да са по близко до аудиторията си и да участват в дискусията, която съществува независимо дали дадена компания иска или не иска това да се случва. Трудно ми е да кажа кой бих класирал на втори място. И Глобул и Виваком не отделят толкова внимание на комуникацията със своите клиенти и по скоро са пасивни.