Онлайн продажбите на дребно в Европа ще се удвоят до 323 млрд. евро през 2018 г. спрямо 166 млрд. евро през миналата година. Само до края на тази година се очаква ръстът да стигне 188 млрд. евро. Освен това прогнозите са, че разцветът на онлайн търговията при един от лидерите в сегмента – Amazon, ще бъде още по-силен. Това се посочва в доклад на консултантската компания Mintel, цитирана от Ройтерс.
Проучването на компанията обхваща 19 пазара в Европа. В документа е записано, че и след пет години Германия, Великобритания и Франция ще останат водещите европейски пазари за онлайн търговия. Най-вероятно секторът ще продължи да набира скорост и в Холандия, Испания и Полша, а Норвегия и Швеция ще продължат да отчитат най-високите разходи на глава от населението за шопинг в интернет.
„Има сериозно разделение между Северна и Южна Европа по отношение на търговията в интернет“, коментира анализаторът Джон Мърсър. По думите му Франция, Испания, Гърция, Португалия и Италия изостават значително зад Великобритания и Германия.
В страните от континентална Европа търговията в интернет с нехранителни стоки продължава да заема значителен дял, докато на Острова успех записват и продажбите на храни в мрежата. Tesco например, както и Asda и Sainsbury, намират място в десетте най-силни онлайн търговци в Европа.
Експертите прогнозират, че позициите на Amazon на европейските онлайн пазари ще продължат да се засилват и през следващите две-три години компанията ще удвои пазарния си дял на Стария континент.
Очаква се до 2021 г. интернет гигантът да изпревари германската Schwarz group – собственик на дискаунт веригата Lidl, и да се превърне в най-големия търговец в Европа.
Същевременно от Amazon обявиха плановете си за ускоряване на мащабното строителство на складови и логистични бази. Компанията планира да изгражда нови многофункционални центрове за логистика, сортиране и доставяне на поръчките около най-големите градове в САЩ.
В България онлайн пазаруването на техника е най-разпространено. Нашенци започват все по-често да обръщат гръб на изтощителното обикаляне по магазините и разглеждат оферти и поръчват в интернет. Телевизори, смартфони, лаптопи, холна гарнитура, спалня или дори килим вече идват напрово вкъщи, благодарение на мощните технологии. Трябва само малко свободно време, пари и достъп до мрежата. А последното става все по-лесно, откакто смартфоните навлязоха на нашия пазар.
И докато удобството да се пазарува пред монитора е ежедневие за потребителя в САЩ и Западна Европа сравнително отдавна, масовото навлизане на този тип търговия в България се случва с няколко години закъснение. Данните от 2012 г. обаче показват, че онлайн покупките са все по-разпространени и в България.
У нас броят на електронните магазини е огромен на глава от населението. Освен хилядите малки търговци има над 500 големи фирми. Съществуват и доста „гаражни офиси”, пълни с вносна техника. Освен тях има пазар дори за стоки втора употреба и какви ли не джаджи, измислени в полза на потребителите.
През последните години онлайн магазините работят услилено, за да повишат доверието в потребителите. Заради това се хвърлят много усилия и труд по увеличаване на скоростта на доставка и богато описание на характеристиките на продуктите.
През последните години се забелязва и друг факт – нарастват покупки на лизинг, особено при по-скъпите стоки.
Дали фенове на стандартния шопинг, или не – сигурно е едно. Технологиите се развиват и работят в наша полза. Въпросът е и ние да се научим да живеем в крак с времето. Лично аз вече съм отворил последния таблет, който си купих. И сега Lenovo A3000 ще ми помогне за онлайн поръчка на нов телевизор. Дерзайте и вие!